The Secret: Spoiler! Hemmeligheden er at det er noget bras

Af Mads Grymer Ejstrup

Det var med stor undren jeg forleden så filmen, verdenssensationen, fænomenet ”The Secret”. Det første der slog mig var at filmen ikke indeholdt nogen hemmelighed, det andet der slog mig var filmen indeholdt en hulens masse sludder, det tredjde der slog mig var at filmen var moralsk pilrådden. Jeg gik ikke til helt uden forbehold og forventninger, men jeg vidste faktisk ikke særligt meget om den, andet end at mange elsker den og føler den har ændret deres liv. Mit spørgsmål til dem er: Hvordan i hedehulen har denne kuponkatalogfidus kunnet ændre noget som helst, for nogen som helst andre end bagmændenes kontoudtog? Svaret blafrer i vinden.

Nu er dette en filmblog og man kan jo også se på den som en film. Til dette er bard at sige GAAAB! Jeg ved godt at det ikke er en særlig intelligent kritik, men ved i hvad, denne film fortjener ikke en intelligent kritik. Man bruger den frste halve time med et skævt smil og tænker: er det her alvor? Men så opdager man at det er det, og at filmen har tænkt sig at gentage sig selv i en time mere. GAAAB!

Kan jeg så anbefale filmen? Måske hvis du ligesom jeg var nysgerrig på et fænomen. Den kan også være en god antidosis med en overdreven tro på menneskets evner, lad os soge du lige har læst, set hørt noget fantastisk og du bare føler at mennneskeheden er helt fantastisk så se The Secret og kom  ned på jorden. Menneskeheden kan skabe store og vigtige ting, men der er ånebart mange penge i bidrage ril den kollektive fordummelse.

~ af Mads Grymer Ejstrup på tirsdag, 22 juni 2010.

Skriv et svar

 
