Once Upon a time in Italy: Bredformat til lavpris

Mange glemmer, når de taler om film og deres udseende, hvilken enorm rolle økonomi spiller. Tag f.eks. billederne i Once Upon a Time in the West. Hvis filmen havde været produceret Hollywood film ville den sandsynligvis være blevet skudt på almindelig 35 mm. film, måske endda 70 mm, men i stedet blev brugt det billige Techniscope. Forestil dig detaljerne i billedet en 70 mm film ville have givet. Jeg har kun én gang i mit liv set en film skudt og projekteret i 70 mm og det var fantastisk. Men hvis Once… var blevet filmet på 35 mm eller 70 mm, ville det ikke kun have betydet flere detaljer og mere klart definerede farver, det ville også betyde markant anderledes kompositioner af filmens billeder fordi der ikke ville være penge til at skabe det look filmen har nu.

Lad begynde så enkelt som muligt: mængden af film. Med Techniscope kan der være dobbelt så mange billeder per meter film.

Som du kan se er der 2 perforeringer (huller) i hver side af filmstrimlen

Og her en almindelig 35 mm film:

Glem et øjeblik at billedet på framen ser sammenpresset ud og tæl i stedet perforeringerne i siden. Der er 4. At billedet ser sammenpreset ud skyldes at scenen er filmet med en anamorfisk linse, dvs. At den presser billedet sammen. Når filmen så bliver projekteret er der på projektoren en linse der ”retter” billedet ud, på den måde kan man skyde widescreen på en 35 mm film som ellers har samme mål som et gammeldages fjernsyn og er grunden til at helt gamle film er skudt i dette format.

Techniscope betyder at man skal bruge halv så meget film og også at man i produktionsfasen behøver fremkalde halv så meget film. Altså en billigere film

Dybdeskarphed.

Der er to faktorer, der har betydning for hvor meget dybde skarphed man kan opnå på film (også digital for den sags skyld) blænde og størrelsen på framen. Blænden er hvor meget lys der lukkes ind i kamerahuset. Hvis du tager spejlrefleks (det er for småt i et kompaktkamera til at du rigtigt kan se det, men principet er det samme) og stiller på blænden kan de se at det er ligesom om hullet ”snørre” sig sammen. Jo højere blænde jo mindre er hullet, jo højere blænde jo større er dybdeskarpheden.

Det andet parameter er størrelsen på den frame man eksponerer, jom mindre des større dybdeskarphed. Teknisk set er det noget sludder, men pga. at man bruger de samme linser og samme kamera til at skyde begge slags, så forholder det sig på den måde i praksis. For at gøre det enkelt, kræver det en større afstand imellem linse og film for at opnå større dybdeskarphed hvis man bruger en større filmtype, hvilket så ville betyde et større, tungere og mere uhåndterbart kamera.

Så er der så nogen tekniske detaljer omrking at et høj blænde kræver mere lys og mere lysstærke objektiver. Igen noget som kan være begrænset af økonomien.

Det vi i denne sammehæng skal hænge os i, er især størrelsen på framen. Den er jo mindre end en normal 35 mm og meget mindre end 70 mm. Nedenunder har jeg lavet en lille demonstration af forskellen og den skal selvfølelig kun tages som en demonstration.

Her en uredigeret (bortset fra pile og tekst) frame fra filmen

Som I kan se er personen i forgrunden markant mere uskarp end i den ubearbejdede frame.

Kan i se hvilken kæmpe forskel det giver i billedkompositionen?

Der kan i se hvad kombinationen af økonomi og kreativitet giver en film. De to ting er uadskillelige. Techniscope var ikke bare en billig måde at filme i disse widescreenbilleder, men også noget der kunne bruges kreativt. Den forholdsvis billige film, har sikkert også gjort at han kunne tage flere chancer, skyde nogen billeder som måske ikke er nødvendige, men som er vigtige for den stil han lægger. Prøv at se framen herunder og spørg dig selv om han ville have skudt den, hvis det havde været dyre? Måske, men måske havde der ikke været råd og prøv lige at se på den er den ikke smuk?

Once Upon a Time in The West spiller i Cinemateket fra d. 18-28 marts. Se den! Og læs evt. min anmeldelse på filmnet.dk

Trailer:

~ af Mads Grymer Ejstrup på søndag, 21 marts 2010.