Spørløs er Rent Fup: “GIIIISP”!

“Sporløs er rent fup”

Sådan stod der på en spiseseddel for Ekstra Bladet i d. 17/2-2010 og den samme ”nyhed” har været på bl.a. Berlingske.dk. Hvad er det så ved programmet som er ”rent fup”? Har de opdigtet historierne? Har de betalt skuespillere? Har de fordrejet sandheden? Nej, nej og (vent lidt)…nej. Sagen går i sin enkelhed ud på, at alle interview i programmet er aftalt på forhånd. Folkene bag programmet har lavet research og detektivarbejdet uden kamera og har så i en, hvis forstand iscenesat det for kameraet bagefter. Det er altid godt med en diskussion af de etiske regler for, hvor meget man må iscenesætte, men i dette tilfælde har jeg svært ved at blive forarget. Måske er det fordi jeg har lidt bedre forudsætninger end den gennemsnitlige tv-seer, men jeg har aldrig været i tvivl om, at det var aftalt i forvejen, det er simpelthen ikke muligt, at producere så mange afsnit af et researchtungt koncept uden at gøre det på den måde; og selv hvis kameraet virkelig var med på detektivopgaven, var man stadig nød til at iscenesætte en masse. Man kan f.eks. ikke tillade sig at brase ind hos almindelige mennesker med et kamera over skulderen og udspørge dem om familiemedlemmer som de enten ikke vidste eksisterede eller som kan vække meget smertefulde minder, se det ville virkelig være uetisk.

Hele humlen i sagen er om programmet bryder seernes tillid. Man taler om at et program indgår in ”kontrakt” med seeren.

Her er hvad berlingske skriver:

Spændingen gælder altså kun for tv-seerne og programmets deltager. Når filmholdet som oftest tager af sted fra Danmark har familiemedlemmerne i forvejen sagt ja til at medvirke og alle interviews er planlagt. Det indvier DR ikke de næsten 1 million seere i, og det skrider mod tv-stationens egne etiske retningslinjer.

– Hvis din beskrivelse er rigtig, så synes jeg, det er et brud på kontrakten med seerne. Især det, at det hele på forhånd er aftalt med den pårørende, kommer bag på mig. Man får klart et helt andet billede end det, der rent faktisk er sket i virkeligheden, siger seernes redaktør i DR Jacob Mollerup til Fagbladet Journalisten.

Men hvilken kontrakt indgår Sporløs egentlig med seeren? Hvis man har fuldt programmet ved man, at de altid finder den forsvundne, eller i hvert fald noget tæt familie til den forsvunde. Progammet indgår altså en kontrakt om en lykkelig slutning, det vigtige øjeblik er det tårevædede første møde mellem den hovedpersonen og den som var sporløst forsvundet. På den ene side kan jeg godt se, at programmet efterligner et reportageprogram, men i en tid, hvor snart sagt hver andet program på tv er en eller anden form for reality-koncept, er det svært at se hvad programmet gør forkert. For tag ikke fejl, Sporløs er muligvis fra før vi talte om reality, men det er et realityprogram.

~ af Mads Grymer Ejstrup på lørdag, 20 februar 2010.