Shutter Island: Nu ved jeg, hvad der foregår…næ…okay nu!…næ

Jeg har da såmen været inde og se Shutter Island og har skrevet en anmeldelse til filmnet. Her er et uddrag:

Hvis du vil vide noget om handlingen, så se traileren, du får ikke noget ud af mig. Ikke fordi filmen ikke fungerer hvis man ved for meget, men fordi det er sjovere at opdage det hele selv. Jeg kan dog godt skrive at Leonardo DiCaprio endnu engang viser, at han bedst når han arbejder med Scorsese. Prøv at ligge mærke til hvordan han modulerer sin præstation hele vejen igennem, hvordan han i begyndelsen lige så meget er en figur, som en person og hvordan personen langsomt kommer frem efterhånden som filmen skrider frem; og prøv at se, hvordan Ruffalo er som en tryllekunster, der vifter med hånden herovre mens han putter bolden i lommen med den anden hånd. Nogen af skuespillerne er castet ligeså meget for hvad de bringer med sig i bagagen. Kan man f.eks. nogensinde helt stole på Max von Sydow når han spiller med i en amerikansk film? Hvad så med når han spiller en ældre tysk psykiater i 1950’ernes Amerika, med tyskernes krigsforbrydelser og medicinske forsøg som en understrøm under hele filmen?

…Til sidst har filmen ikke samlet et, men to puslespil, det ene tydeligvis forkert. Grænsen mellem hvornår en film er gådefuld og hvornår man afviser den, er hårfin, Scorsese holder lige akkurat balancen.Det er også en film som jeg er blevet gladere for, som tiden er gået. Lige efter filmen skrev jeg som en note ”scene for scene fantastisk, helheden klinger lidt falsk”. Men så skete der noget, filmen marinerede i min hjerne og nye spørgsmål dukkede op, spørgsmål som jeg nu giver videre til jer. Når i har set filmen og tilsyneladende fået forklaret hele historien, så spørg jer selv: Hvad betyder startbilledet og slutbilledet? Lad mig kort beskrive dem: startbilledet viser en båd, der dukker frem af en hvid tåge, slutbilledet viser et fyrtårn. Måske betyder de ikke noget, men hvorfor er de så tydelige, så bevidst valgte? Se, det er den salgs spørgsmål som gør film som denne så sjove at se.

Mere om Shutter Island senere. Denne gang får I ikke traileren, fordi det vil bare ødelægge noget af fornøjelsen.

~ af Mads Grymer Ejstrup på fredag, 19 februar 2010.