Ved Verdens Ende: Indiana Jones med bruns sovs og kartofler

plakatJeg har igen været på anmelderpinden og set lidt dansk eventyrfilm. Her er hvad jeg har skrevet om den på filmnet.

Ved Verdens Ende levere alt det som den lover, hverken mere eller mindre og mere kan man vel ikke kræve. Den er underholdende, sjov og har et par actionscener, der efter danske forhold er ret imponerende. Men glem actionscenerne, dem kan amerikanerne lave meget bedre og flottere og en film skal ikke have et fripas bare fordi den er dansk, det som gør at Ved Verdens Ende kan måle sig med udenlandske actionfilm har intet at gøre med produktion value,  men alt at gøre med at kende sin styrker og svagheder. En dansk fil har ikke 60-100 millioner dollars at gøre godt med, men den har Anders Thomas Jensen og Nikolaj Lie Kaas og det er ikke en dårligt bytte.

Pic_27_5_2009_31_53_VVE_foto_02

Anders Thomas Jensen er en fantastisk manuskriptforfatter. Han har tilsyneladende adgang til en uudtømmelige kilde af citerbare replikker, hvilket af og til bliver for meget af det gode. Men hvorfor beklage sig over for meget af det gode, når det klart er bedre end for meget af det dårlige. Ved Verdens Ende holder dog balancen og er klart hans mest vellykkede folkekomedie.

Jeg har egentlig ikke så meget at tilføje, andet end lige at nævne en film som man med fordel kunne se i stedet for:

402304.1020.ADen utroligt underholdende The Rundown, som på dansk kom til at hede Welcome to the Jungle, hvilket for det til at lyde som en Guns and Roses biopic. Den er klart bedre end Ved Verdens Ende, men de minder meget om hinanden i tone. Det var den første gode film Peter Berg instruerede om stadig The Rocks bedste film. Hvis du skulle have glemt hvorfor The Rock er en stjerne så se den og det vil åbenbares for dig hvor god en actionstjerne han kan være.

En anden film med The Rock skal da også lige nævnes, The Scorpion King, som er fjollet og billig, men ekstremt underholdende.

~ af Mads Grymer Ejstrup på mandag, 12 oktober 2009.