Cloverfield: Hjemmevideo er ikke realistisk!

Har I set Cloverfield? Ellers så spring dette indlæg over og se den, for det er en umådelig underholdende film. Lad os skyde lidt efter nogen almindelige misforståelser omkring det håndholdte kamera i almindelighed og det subjektive håndholdte kamera i særdeleshed. Cloverfield er, som de fleste sikkert ved, filmet som om at, hændelserne er fanget af et handycam som en af hovedpersonerne filmer med, Nogen vil sige at det gør filmen mere realistisk. Lad os lade være med, at bruge det udtryk. Det er der to grunde til, det ene er, at hvis vi skal bruge udtrykket som vi bruger det til daglig, så er der intet hverken mere eller mindre realistisk ved Cloverfield end Godzilla. I princippet er det det samme som sker. Det andet er, at realisme er en genre inden for kunst og beskriver værker, der forsøger at se ud som om de er objektive. Der er intet objektivt ved Cloverfield. I det tilfælde er den mindre subjektive fortælleform i Godzilla, langt tættere på realisme end Cloverfield.

Faktisk er stilen i Cloverfield på mange måder en gimmick (hvilket ikke skal forstås negativt). Den er hyperstiliseret, langt mere stiliseret end Godzilla. Godzilla tilstræber den klassiske hollywood-stil. I den klassiske hollywoodfilm tilstræber man at publikum ”glemmer” kameraet særligt igennem continuity-klipning, det vil sige klip, der skaber et naturligt flow. Cloverfield er lige modsat, den gør konstant opmærksom på kameraet og på den måde bliver kameraet et ekstra filter imellem publikum og handling. Ved at gøre opmærksom på kameraet gør den også konstant opmærksom på sin egen stil og på sin egen kunstighed, det indføre et metafilmisk element . Brugen af det subjektive kamera er en gimmick, fordi, det eneste man har gjort er i virkeligheden, at fortælle en historie, fra en ekstremt subjektivt synsvinkel. Det ændre ikke på historien. Det viser så til gengæld også hvor stor betydning stil spiller på oplevelsen af en historie. Ved hjælp af et stilvalg får man en meget anderledes oplevelse end ved at se en godzilla-film.

Noget andet ved det håndholdte kamera som mange ikke tænker på, når de siger det er realistisk er, at det håndholdte kamera gør det svære at orientere sig i filmen, det ophæver ofte forståelsen for geografi, altså for personer og objekters placering i forhold til hinanden og ofte har det den helt basale effekt, at man har svært ved hurtigt at registrer hvad der forgår. Det betyder at hjernen bruger energi på, at få styr på disse ting. Det har to effekter: den første er, at det ofte lægger et filter mellem publikum og oplevelsen, der dæmper følelsesmæssige reaktioner. Den klassiske stil er reelt langt bedre til at formidle følelser; det andet er, at fordi hjernen skal bruge energi på at skabe klarhed, kan man slippe af sted med flere huller. Man skal tænke på, når man ser Cloverfield, at stilen også er en måde at fortælle en historie, der ville koste måske 100 mio. $ i stedet kan laves for 15-20 mio. $. Et nyligt eksempel er også Bourne-filmene som i virkeligheden er både ret kedeligt opbyggede og som har gigantiske plothuller og uforklarede spring, men som skjuler det bag sin hæsblæssende mix at hurtige klip og et ekstremt bevægeligt kamera.

Tilbage til Cloverfield. Filmen er sjov og underholdende, netop pga. sin kunstighed og sin stil, det er et sjovt eksperiment. Det er sjovt at se talentfulde filmskabere lege lidt med konventionelle genrer, selvom man egentlig burde kunne forvente mere….

~ af Mads Grymer Ejstrup på onsdag, 26 august 2009.

En kommentar to “Cloverfield: Hjemmevideo er ikke realistisk!”

1. […] Mads' filmkritik mest om film og lidt om andet « Cloverfield: Hjemmevideo er ikke realistisk! […]