Skærsilden a.k.a Direkte Til Vide

231Der findes et ganske særligt helvede som film bliver sendt i, når de af den ene eller anden grund er for dårlige til at komme i biografen. Men engang imellem bliver film uretfærdigt dømt. Jeg ved ikke hvorfor. Der er  i hvert fald tre film på de danske videobikshylder, der havde fortjent premiere i landets biografer og som jeg vil opfordre enhver til, at smutte ned og leje.

ghosttownposterEr alt, hvad man kan ønske sig i en romantisk komedie og mere til. Filmen er  en eminent lille bitter-sød komedie. Den har en menneskelighed og en varme som få film kan præstere og en fintfølende præstation fra Ricky Gervais. Ricky Gervais ligger sin karakter så tæt op af tragedien som han kan slippe af sted med, uden at filmen mister sin lethed og sin humor. Tværtimod trives humoren her, hvor den ikke kun er fjollet, men også dækker over smerte og vrede. Det er en hovedrolle med langt flere dimensioner end man er forvent med og ikke mindst en karakter som er både intelligent og vittig. Hvor er det rart med en karakter som ikke bare er slave af plottet… Måske årets bedste romentiske komdie. Hvad laver den på video?

traitorposterEr en velsmurt og stram thriller. Ligesom Ghost Town formår den på en gang af levere varen i form af spænding og action, men også at have et reelt interessant karakter i hovedrollen. En karakter, hvis motiver og handlinger ikke er så forudsigelige, som har en psykologisk dybde man sjældent får i tidens actionfilm. Don Cheadle er en skuespiller, hvor du kan se hans intellekt arbejde og hovedrollen er en mand som hele tiden må navigere i et minefelt af gråtoner, som må bruge sin samvittighed og sin evne til at analysere situationen. over for ham står Guy Pierce, en skuespiller hvis ansigt altid er spændende at se på. også han spiller en intelligent mand og en fremragende politimand. Traitor er simpelthen ikke til at komme uden om. Hvad laver den på video?

recountRecount er en tv-film produceret af amerikanske HBO. Den var derfor ikke et naturligt valg til biografdistribution. Men den har fortjent det. Det er en fremragende, intens og underholdende film om de vilde dage omkring valget i 2000 mellem Al Gore og

George W. Bush. Problemer med stemme maskiner og noget der tangerer valgfusk, var kun en mindre del af det tumult der opstod. Filmen er stjernespækket, tempoet er højt, men samtidig er fakta på plads. Faktisk et lille meterværk.

~ af Mads Grymer Ejstrup på mandag, 15 juni 2009.