The Young Victoria: “Spoiler alert” de får hindanden

Pic_12_2_2009_51_18_NewImage2Så har jeg været på vagt igen, denne gang for at beskytte læserne mod årets mest ligegyldige film. Nej, det er ikke den dårligste, men den mest ligegyldige! Her er et lille uddrag fra min anmeldelse:

Hvor er det bare ærgeligt, at være fanget i det historiske dramas fine klæder, når man hellere vil springe ud som stormende romance. The Young Victoria sætter sig imellem to stole, den pæne kvalitetsfilm og ugebladsnovellen, men der er ingen tvivl om hvilken stol den finder mest behagelig.

[…]

Der er altså masser af politiske rævekager, at tage fat på og filmen skænker dem meget tid, men ikke meget opmærksomhed. Den gives fuldt og helt til den spirende romance imellem Victoria og den gode Albert. Filmen er bedst når den giver los, og lader violinerne spille og tårerne trille. Desværre er romancen egentlig ikke særlig interessant. Ikke nok med at hun elskede ham, han elskede også hende, de fik hinanden og levede lykkeligt sammen i tyve år. Ikke meget drama i det!

I min anmeldelse beskæftiger jeg mig ikke med det filmtekniske. Filmen er ikke uden sine lyspunkter, bl.a. en spændende brug af dybde i de scener. En særlig flot scene finder sted ved en gallamiddag hos kongen. Ved hjælp af et teleobjektiv har fotografen fjernet perspektivet i billedet; det betyder, at selvom to personer sidder lagt fra hinanden ser det ud til, at de sidder lige ved siden af hinanden. På den måde skabes der et intimt rum omkring de vigtigst aktører. Det er faktisk ret elegant gjort.

Et andet element som bruges meget elegant i filmen er fokusskift. Fokusskift er et stilistisk element, som brugt rigtigt kan være en elegant løsning i stedet for et klip. Ofte bruges det til at skifte fokus mellem to personer i en samtale, i klippet herunder bruges det til at understrege og visualiserer kongens tale. Lig også mærke til hvor fladt perspektivet er i billederne…

Hele min anmeldelse kan læses på www.filmnet.dk

~ af Mads Grymer Ejstrup på mandag, 8 juni 2009.