Summer Movie Guide: It’s time to bust some blocks

I aften skal jeg til premiere på den nye Wolverine-film. Det er desværre ikke en film som jeg har været til pressevisning på, som I må vente til torsdag aften eller fredag med at læse min anmeldelse. Imens kan i muntre jer med min ”summer movie guide”. Her vil jeg gennemgå sommerens store premiere, hvad der er at glæde sig til og hvorfor.

080131_wolverine_04_081_rWolverine

Er den første film i, hvad der skal være en serie af film, som fortæller de forskellige X-Men-karakteres forhistorie. Den fulde titel på Wolverine er da også ”X-Men Origins: Wolverine”. Der har siden premieren på X-Men 2 været rygter om en Magneto-film, men den er altså blevet overhælet indenom af  Wolverine.

080131-wolverine-02-224_r

Der er i hvert fald to grunde til, at glæde sig til denne film: Tsotsi og Rendition. Det er titlerne på instruktøren Gavin Hoods to foregående film. Tsotsi vandt en oscar for bedste udenlandske film. Jeg har desværre ikke set den, men jeg har set Rendition. Rendition har mange fejl, men den er en spændende og tankevækkende thriller og visuelt utroligt vellykket. Optakten til og udførelsen af en terrorhandling er f.eks. både meget nervepirrende og fortalt med overblik og visuel opfindsomhed. Det tegner godt for en tegneserie film. En tredje grund til at glæde sig er en stor rolle til Liev Schreiber, en meget intens skuespiller, med en fantastisk komisk timing. En modig skuespiller, der tager chancer med den måde han spiller sine karakterer. Og sidst mene ikke mindst er Hugh Jackman meget overbevisende som titelkarakteren.

d28_1680Star Trek

Denne her er svære. J.J. Abrams er åbenbart det nye wunderkind i amerikansk film. Det er svært at se hvorfor. Hans sidste film var Mission Impossible 3, der visuelt desværre var utroligt skuffende. Hvorfor han valgte at lave en storfilm, så den lignede et afsnit af hans tv-serie Alias forstår jeg ikke. Filmens fortællestruktur var til gengæld spændende. Han fangede noget af den desperation, der gjorde den første spændende, uden dog at have De Palmas overlegne stilsans. At dømme ud fra traileren, har han fastholdt sin nervøse håndholdte stil, hvilket ikke tegner godt får en rumopera, så man må håbe han i stedet præsenterer en historie der er vedkommende.

d14_1024

Star Trek har altid været en serie, med spændende idéer og ikke så meget action. Jeg håber han har beholdt noget af dette. En fantastisk afsnit af tv-serien Next Generation handlede f.eks. om en kultur af reproducerende nano-robotter, der udvikler bevidsthed. Hvordan skal man forholde sig til det? Skal de behandles som sin egen kultur? Har de samme rettigheder som ”rigtigt” liv? Og hvordan skal man egentlig definere liv? Det er den slags der gør Star Trek spændende, men også ret nørdet. Det er det som gør, at når Star Trek er bedst så hæver det sig langt over gennemsnittet.

ad-761Engle og Dæmoner

Jeg har ikke læst bogen, men den skulle eftersigende være bedre en Da Vinci Mysteriet. Det er heller ikke så svært, da det er en meget dårligt skrævet og firkantet opbygget bog. Da jeg læste bogen, gættede jeg på, at det ville blive en fabelagtig film, desværre importerede filmatiseringen bogens største problemer. Den var dog stadig mildt underholdende. Men det betyde ikke, at jeg vil afskrive Engle og Dæmoner. Den er ligesom Da Vinci… instrueret af Ron Howard, der normalt har utroligt godt greb filmmediet. Tænk bare på Ransom og Apollo 13. Jeg tror han har lært af sine fejl og ikke er så tekstnær denne gang, især fordi Engle og Dæmoner ikke på samme måde er et fænomen. Jeg tror han har lavet en rigtig underholdende thriller.

Terminator Salvation: The Future BeginsTerminator Salvation

Christian Bale som John Connor! En trailer, der i hvert fald ser ud som om den har fanget den rette tone! En film der foregår i fremtiden! Terminator! Jeg glæder mig som et lille barn til denne her film. Det er fuldstændigt umuligt for mig, at være objektiv og nøgtern. Umiddelbart er instruktøren lidt af et wild cart. McG er bedst kendt for Charlies Angels 1 og 2. Men det var begge utroligt underholdende film, som af en eller anden grund har fået et dårligt ry. Der har virkelig også manglet en god post apokalyptisk film længe. Der var Doomsday sidste år, som var fantastisk, men det var også en lille film.

transformers-revenge-of-the-fallenTransformers: Revenge of The fallen.

Den første var uforskammet underholdende. Den bliver 2’eren også.

hp6teaserposterHarry Potter And The Half Blood Prince

Jeg burde sikkert skrive noget om denne, men jeger simpelthen stået af Harry Potter for længe siden. Det begyndte med, at jeg så den første film og syntes den var rigtig god, men så fik jeg ikke set den næste, da den tredje udkom, manglede jeg stadig at se 2’eren osv. Og Jeg har ikke gidet at læse bøgerne. Så måske er den god, måske ikke. Who knows? Who cares?

gi-joe-rise-of-cobra-20090127015447900G.I. Joe: Rise of Cobra

Stephen Sommers er endnu en instruktør, der ikke fortjener sit dårlige rygte. Han laver for det meste underholdende film. Personligt har jeg altid haft en svaghed for Deep Rising, en blanding af Alien og S.O.S. Poseidon.Den har en gigantisk blæksprutte som monster, en god portion b-filmscharme og Treat Williams som helt. Og hvad med Van Helsing, hans store flop! Det var også en utroligt underholdende omgang ramasjang, med en sjov Dracula som skurk. Jeg kender ikke rigtigt universet omrking G.I. Joe-actionfigurerne, men jeg legede meget med figurerne da jeg var barn.

Jeg glæder mig altid til sommerens blockbuster-hellevede og 2009 tegner til at blive et godt år, ovedsaglgt fordi der er premiere på en Terminatorfilm. God sommer!

~ af Mads Grymer Ejstrup på onsdag, 29 april 2009.

En kommentar to “Summer Movie Guide: It’s time to bust some blocks”