New Danish Screen. Nye talenter i dansk film.

cph-pixPå CPH:PIX viste de Torsdag 2 blokke med kortfilm, som havde fået støtte fra New Danish Screen-ordningen. Jeg så desværre kun den første blok, som bestod af fem kortfilm af meget svingende kvalitet; inklusiv den Oscar-nominerede ”Grisen”. Nu skal man jo ikke dømme ud fra kun den ene blok, men det var oplivende, at se de forskellige film. Selvom ikke alle var lige vellykkede, viste de, at der findes instruktører som tør gå andre veje, at der findes instruktører som er teknisk meget dygtige og som kan lave nogen meget menneskelige film.

Grisen

Den første film var Dorthe W. Høegs Grisen. En lille allegori over religionsdebatten og den debat om ytringsfrihed vi har haft i Danmark, særligt oven på ”Muhammed-tegningerne”. Filmen var, for mig en stor skuffelse. Alting bliver hamret fast med syvtommersøm. Den har nogen fine, små pudsige scener, men den er også tung og belærende. Den er helt sikkert lavet med de bedste intentioner, men resultatet er ikke imponerende.

grisen

501

Teknisk meget flot. Optakt og efterspil til en brutal handling bliver fortalt både forlæns og baglæns, i en historie, hvor begivenhederne til sidst bider sig selv i halen. Som film betragtet, er den en bagatel, med en fortærsket gimmick og en scene så brutal, at den ikke høre hjemme i så noget pjat. Men til gengæld vidner den om en instruktør, som med det rette materiale, kan lave spændende og stilfulde film. Jeg glæder mig til at se ham lave en rigtigt film noir, eller en gyser.

501

Nedenunder

Instrueret af Anne-Grethe Bjarup Riis, skuespillerinden som mange sikkert kender fra Vild Med Dans. Filmen er et forsøg på, at lave en film, der befinder sig et eller andet sted imellem David Lynch og Charlie Kaufmann. Det er ikke specielt vellykket. Den er prætentiøs, men den har til gengæld flere scener, der isoleret set er både smukke og stemningsfulde. Jeg glæder mig til at se hvad hun laver næste gang.

nedenunder

Musen

En meget fin og solidarisk film om kærlighed i 4. klasse og en mus, som kommer til at symbolisere denne kærlighed. Det er først og fremmest en film, der viser en instruktør med en sensibel evne til, at få meget gode præstationer ud af børn. Det er en meget rørende film og måske den mest formfuldendte af de fem kortfilm. Det er den som bedst fungerer i det korte format, der bedst finder en balance mellem symbolik og realitet. Filmen er instrueret af Pil Maria Gunnarsson, som burde have en stor fremtid foran sig.

musen

En Forelskelse

En film, der måske burde have været en spillefilm. Den er ikke lige så formfuldendt som Musen, men den er utroligt velskrevet og velspillet. Den handler om en Gymnasiedreng, der forelsker sig i sin kvindelige kærestes far. Den handler om den langsomme og svære realisering af, at han måske er homoseksuel. Filmen er utroligt delikat i sin behandling af emnet. Den har scene efter scene som klinger fuldstændigt rent. Der er en meget intim film. Skuespilleren Christian Tafdrup har instrueret og det håber jeg har bliver ved med.

en-forelskelse

Både Blok 1 og Blok 2 kan ses igen d. 28/4. Du kan købe billet til Blok 1 ved at trykke her og til Blok 2 ved at trykke her.

~ af Mads Grymer Ejstrup på fredag, 24 april 2009.

3 kommentarer to “New Danish Screen. Nye talenter i dansk film.”

1. Great article. I am experiencing some of these issues as well.

.

2. That may seem odd, but in fact, it is a very effective mode for people
    with some degrees of visual impairment, since when you focus on white letters, you are focussing on light itself.

With the “information age” well under way, this
    is not surprising. Writers are aware of the growing popularity of e –
    Books and how it can help their work reach a global
    audience.

3. This is really attentiongrabbing, You’re a very professional blogger. I have joined your rss feed and sit up for in search of extra of your fantastic post. Also, I have shared your site in my social networks! fbkfdfdffddk