The Boat That Rocked

the-boat-tha-rocked-plakatAnmeldelsen

Her er så min anmeldelse af The Boat That Rocked, dejlig lille bagatel af en musical, der kan få forårsmilet frem på enhver. Det er absolut ikke stor kunst og det er en meget sløset fortalt film, men charmerende og decideret sjov. Her er hvad jeg bl.a. skriver:

Filmens egentlige hovedperson er den uerfarne Carl, der er blevet smidt ud af den drengeskole han har gået på og nu er blevet sendt ud til sin gudfar på søen for at komme på ret kurs. Som en ven bemærker er et skib, hvor det flyder med tjald, alkohol og ofte horder af våde og villige kvinder, ikke det mest oplagte sted at komme på ret kurs, i hvert fald ikke i traditionel forstand. Men filmen er så løst fortalt, at hans historie egentlig ikke betyder særligt meget. Faktisk er der ikke noget i filmen, der betyder særligt meget, men det gør ikke så meget. Filmen lever gennem sine karakterer, som alle er små komiske perler. Store dele af filmen er ren tomgang, men det generede mig ikke, fordi jeg var simpelthen i godt selskab.

og..:

Det er svært at gå galt i byen når man har Bill Nighy’s dead pan replik-levering (i ved den måde han både kan være straight og virkelig underlig på en gang), Phillip Seymour Hoffman som rockprædikant (han spillede næsten samme rolle i “Almost Famous”) og Rhys Ifans som den mest sexede DJ verden har set, en mand der kan give kvinder orgasme alene med sin kælne stemme.

Den er nok bedste bud på en romantisk komedie i biografen lige nu. Og så videre med noget der er vigtigere end bedømmelsen:

The Boat That Rocked og den romantiske komedie

Hvad er det som gør, at denne meget episodiske og løst fortalte film, trods alt hæver sig over gennemsnittet? Svaret er at filmen har noget som mange andre komedier mangler, noget som jeg bl.a. brokkede mig over i Bride Wars, ægte komiske karakterer og ægte komiske situationer. Der er grundlæggende to slags karakterer i filmen. Den første gruppe er de populære dj’s. De er kendtegnet ved en totalt mangel på social intelligens, kombineret med ekstreme egoer, samt en platform (radioen og den berømmelse der følger med), der giver dem succes hos kvinderne i en grad så det yderligere booster deres opblæste egoer. Den anden gruppe er nørderne, som i virkeligheden har langt støre empati, langt bedre evner til at begå sig socialt, men som pga. berømmelsens dynamik bliver diskvalificeret i kampen om kvindernes gunst. I en scene afslører en af de mest populære dj’s sin hemmelighed og her citerer jeg fra hukommelsen ”Man siger ingenting indtil stilheden bliver ubærlig og siger så: hvad så med det?”

the-boat-that-rocked-2

En stor del af den komiske dynamik, skabes ved konstant, at spille de to grupper ud imod hinanden, ved konstant, at ydmyge den ene gruppe og bekræfte den anden. Da det hele spidser til, er det da også de populære dj’s der kæmper hårdest for deres plads i æteren, fordi uden den er de intet. De har kun deres radiopersona, fordi deres egentlige selv er så optaget af sig selv, at de umuligt kan fungerer uden konstant at blive bekræftet. Det som adskiller denne film, fra især mange amerikanske komedier er, at disse karakterer er konsekvente, de er i virkeligheden ret ubehagelige mennesker, men da de er blinde over for egne fejl, tilgiver vi dem, fordi det er menneskeligt ikke at se sine fejl. I amerikanske film, skal karaktererne altid lære af deres fejl, vise en anden og dybere side, vise, at de i virkeligheden er gode mennesker. De har tit en unaturlig høj selvindsigt, der gør at de i sidste ende erkender egne fejl. Det er ikke ægte dybde, men ofte en flugt fra komedien, fordi komedie i bund og grund er en grusom genre, der lever af frustrationer, vrede, forsmåede følelser og knuste drømme. Det er en flugt og en glasering af genren, der underminere humoren. The Boat That Rocked viser at en film godt kan være lutter feelgood og candyfloss, uden at svigte humoren og genren.

~ af Mads Grymer Ejstrup på fredag, 17 april 2009.