Fremtidens Klassikere?: The Big Easy

b0000c24fr02lzzzzzzz

 

Ja dette er så ikke en b-film som jeg proklamerede i min første besked men:

Mand

Jeg tror det som stadig sidder i mig, efter at have set The Big Easy er kærlighedshistorien. Der var en utrolig kemi i mellem Barkin og Quaid

Kvinde

Jeg er enig, men jeg synes dog at hun falder lidt for hurtigt for hans billige charme og hvorfor skal hun vises som et seksuelt underudviklet menneske.

Mand

Et eller andet sted er det vil en fantasi, måske mandlig, men jeg vil tro også kvindelig, at være den som åbner et andet menneskes øjne seksuelt, at være den bedste til at tilfredsstille.

Kvinde

Du har måske ret, men igen hun falder lidt for let for ham.

Mand

Men vil du ikke være enig i, at deres kærlighedshistorie er bemærkelsværdig nuanceret for en Hollywoodfilm?

Kvinde

absolut! …Og især for thriller, hvor kærlighedshistorien ofte virker påklistret.

Mand

Det gør den bestemt ikke her, den for lov til at udvikle sig.

Kvinde

Det samme gør faktisk hele person galleriet. Der er ingen karakterer, som bare er “plot devices”.

Mand

Meget farverige karakterer og så en miljøbeskrivelse som jeg ikke er i stand til at vurderer om er ægte, men…

Kvinde

(bryder ind)…som ikke desto mindre føles ægte. Som at være i svingende New Orleans.

Mand

Men selve kriminalsagen er ikke så spændende.

Kvinde

Der er jeg uenig, for kriminalgåden giver både dybde til kærlighedshistorien og til personerne og omvendt. Det hele er sammenvævet, så det ikke kan adskilles.

Mand

Ja det føles helstøbt.

Kvinde

Ikke bare helstøbt, men rigtigt, den virker ikke kun som thriller. Du har lyst til at være i dens verden, du føler med karaktererne på en måde som du sjældent for lov til og ikke mindst bliver du opløftet, rørt, ophidset, også seksuelt, og forelsket!

Mand

Jeg troede ikke du var så vild med skildringen af det seksuelle.

Kvinde

Jeg må bare overgive mig, fordi det føles rigtigt i filmen. Man bliver opløftet af den kærlighedshistorie og der er virkelig erotisk spænding imellem dem.

Mand

Tror du vi har talt for meget om kærlighed og sex, og for lidt om krimigåde?

Kvinde

Måske… også for lidt om stil.

Mand

Den er spændene!

Kvinde

Den er smuk!

~ af Mads Grymer Ejstrup på onsdag, 18 marts 2009.

Skriv et svar

 
