A Quantum of Internationality

Jeg skriver i min anmeldese af The International at den bliver solgt som om den nærmest er den nye James Bond film. Jeg sammenligner f.eks. traileren til Quantum Of Solace med traileren til The International påstår at de er utroligt ens. Nu har jeg lavet en lille video der underbygger min pointe. Der skal lige tilknyttes nogle kommentarer. Jeg har selvfølgelg ikke bare kunnet spille de to film oven i hinanden, jeg er blevet nød til at lave visse tilpasninger. her er hvad jeg har gjort: Jeg har klippet midten af Quantum-traileren ud fordi den var længere end The International. Jeg har fandt to billeder af en plads set fra oven og matchede dem, hvilket betyder at The International traileren begynder lidt før Quantum-traileren. Dette har så som en bonus gjort at flere klip i de to trailere, klip jeg slet ikke var opmærksom på pludselig passer sammen. Til sidst har jeg bare sat slutningen af de to trailere paralelt med hinanden, hvilket har vist at den sidste halvdel af de to trailere er skræmmende ens. prøv at se:

Pointen med denne samligning er ikke at der er noget galt med at trailere ligner hinanden, de følger ofte en formel, men at The International bliver solgt på et forkert grundlag. Quantum Oof Solace er en actionfilm, men The International er det som amerikanerne kalder en procedual, dvs. at den i dette tilfælde følger en efterforskning. Hvor traileren til James Bond er en udmærket representation af hvad filmen er, giver traileren til The International et helt forkert billede af filmen. Hvad tænker filmselskabet dog på? Jeg er sikker på at en actionfilm er næmmere at sælge, men hvad dem som går ind og ser den, bliver skuffet og derfor advare deres venner? Kan de ikke se at de skyder sig selv i foden, eller er de så fokuseret på åbningweekenden at de glemmer at visse film kræver lidt mere tid til at spille sig hjem?

~ af Mads Grymer Ejstrup på søndag, 15 marts 2009.