Fremtidens Klassikere?: Crank

crank1

Jeg ser ud af et andet menneskes øjne, jeg ligger, jeg ser min arm. Jeg rejser mig, alting kører rundt. Hvorfor? Jeg finder en DVD, jeg sætter den i maskinen, trykker play. På skærmen toner en grotesk person frem. Han holder en kanyle, han blærer sig med indholdet, kinesisk gift. Pludselig springer mit blik ud af kroppen, jeg ser mig selv, jeg ser en mand sidde på knæ foran et fjernsyn. På skærmen blærer en grotesk person sig over sin kinesiske gift. Han bukker sig ned og ser mig selv, ser manden på skærmen, han ligger ned, jeg forstår sammenhængen. Denne mand foran fjernsynet, er den samme bevidstløse mand som i fjernsynet og for et øjeblik siden så jeg ud igennem denne mands øjne.

Sådan leger Crank, med synsvinkelen. Crank er en film lavet med uendelig opfindsomhed og med tårnhøje ambitioner. Den følger sin hovedperson igennem en dag på kanten af døden. Kun ved konstant at holde sin adrenalinproduktion i gang kan han overleve. Det er et absurd afsæt, men filmen er underholdende ud over alle grænser, og alt sammen pga. den opfindsomhed som bliver sat til skue. Der er ikke nogen dybere mening med det, men filmens skift imellem de forskellige synsvinkler er ekstremt virtuose.

Det hele kører rundt. Jeg prøver at vende mig til min situation. Jeg prøver at forstå den. Alting passerer mig i glimt. Jeg ringer til min kæreste – hun er rolig. Det er som om verden ikke snurrer rundt for hende. Jeg mødes med hende, hun for mig ned i gear, jeg mærker døden snige sig ind på mig. Jeg Prøver at flå tøjet af hende, hun stritter imod, men bliver tændt. Snart knepper vi midt på gaden….

Se hvad jeg mener med opfindsomhed. Et andet sted får han en bande til at give sig bank, han prøver at rocke til “Achy Breaky Heart”, han giver sig selv stød, han stikker in hånd i et vaffeljern, han kører motorcykel i bar røv, han… han… han…

NB: Dette indlæg er første indlæg i min serie fremtidens klassikere.

~ af Mads Grymer Ejstrup på tirsdag, 10 marts 2009.