Filmanmeldelser

Her et lille udpluk af de anmeldelser jeg har skrevet på det seneste:

The Battle of Red Cliff

The Battle of Red Cliff svinger vildt imellem komedie, kærlighedsdrama, brutal krigsfilm og god gammeldages swashbuckling.

Det er sjælendt man ser en film, hvor det første ord der popper ind i hovedet på én er ”rammersjang”, men i dette tilfælde er rammersjang det rigtige ord, det eneste ord der beskriver, hvilken herlig oplevelse The Battle of Red Cliff er. Skynd jer i biografen!

Operation Valkyrie

Den indeholder flere gode suspensescener. Scenen, hvor Stauffenberg placerer bomben er åndeløst spændende. Den indeholder både falsk suspense, som dog ikke føles som snyd, den indeholder en masse information omkring rummets geografi, om timingen af bomben og om vigtigheden af bombens placering i forhold til Hitler og det bord som han står ved, uden blive forvirrende. Det er ret flot gjort. Godt håndværk.

Twillight

Lysten til at drikke blod bruges som metafor for den seksuelle akt, men Edward må holde sig på måtten for ikke at skade sin elskede. Samtidigt drømme Isabella om at han skal gøre det. Det lyder corny og for et voksent publikum, hvor mødommen ikke står som den store tærskel er det corny. Men det er genialt for et ungt publikum i grænselandet mellem barn og voksent, der er draget af det seksuelle, men ikke klar til det, og som finder stor tilfredsstillelse i historier om evig ulykkelig kærlighed.

Benjamin Buttons forunderlige liv

Hvorfor bliver den ikke den store tragedie som den ligger op til? Netop da han forlader sin elskede og sit barn er der mulighed for at undersøge det grundlæggende dybt tragiske i Bejamins skæbne; i stedet får vi en montage og et sidste møde. Hvis den skal beskrive et menneskes forunderlige rejse gennem livet, hvorfor lære han så ikke noget og hvorfor er de personer han møder så uinteressante?

I denne uge kommer min anmeldelse af Mænd Som Hader Kvinder. Det er alt sammen på Filmnet

Update: Benjamin Button er nu ude på DVD og jeg fraråder stadig alle at se den!

~ af Mads Grymer Ejstrup på mandag, 23 februar 2009.